כרגע באתר
9
6
6
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

לימודי תואר בגיל השלישי – זה אפשרי ורצוי

אף פעם לא מאוחר מדי ללמוד לתואר, גם לא בגיל השלישי

19/03/2014
לימודי תואר בגיל הזהב לא רק אפשריים, אלא מומלצים בכל גיל. לימודים בכל גיל מפעילים את המוח, משפרים את הזכרון, את היכולות הקוגניטיביות ואת חדות המחשבה, ולא משנה מהו תוכן הלימודים. רבים בגיל הזהב שואלים את עצמם, האם הם יכולים לעשות תואר אקדמאי בגיל המתקדם שלהם?

התשובה היא כן.

• כן מבחינת המוסדות להשכלה גבוהה שמתייחסים אליהם כאל אחד האדם בכל הקשור לתנאי הקבלה.
• כן מבחינת המאמץ האינטלקטואלי הנדרש מהם.
• כן מבחינת הזמן שהם יכולים להשקיע בכך.
• כן מבחינת העניין שהם מוצאים בכך.

רבים מבני גיל הזהב חשים כי לנוכח צורת החיים שחיו בצעירותם, המרדף אחר הפרנסה וגידול הילדים נמנע מהם לעשות תואר אקדמאי שרצו בו בצעירותם, או שהם מעוניינים להמשיך וללמוד לתואר מתקדם יותר מזה שרכשו לעצמם בעבר וכדומה. רבים מבני גיל זה שלמדו לתואר ראשון ושני במהלך חייהם מבקשים לעשות עבודת דוקטורט, ולתרום מניסיון חייהם למחקר בתחומים שבהם הם מבינים ומכירים וכדומה. כל האפשרויות הללו פתוחות לבני גיל הזהב וכל שנדרש הוא רצון, התמדה ומשמעת עצמית.

היתרונות של לימודי תואר בגיל הזהב

היתרונות של לימודי תואר בגיל הזהב
אין ספק כי לימודים בגיל הזהב מכניסים משמעות חדשה לחיים שניתן לחיות אותה יום יום. נכון שלימודים בגיל זה לא נועדו לצרכי קריירה באקדמיה (ברוב המקרים), אך הלימודים כשלעצמם הם מתנה גדולה לכל אחד שרוצה ויכול ללמוד. הלימודים שומרים את האדם ערני וחד מחשבה, הם עוזרים בשיפור הזכרון ומכניסים טעם נפלא לחיים. האתגרים האינטלקטואלים שיצטרך הלומד בגיל זה להתמודד איתם יעניקו לו ביטחון עצמי ביכולות שלו ובזכותו לחיות חיים מלאים, מהנים ומועילים.

אין ספק, כי לימודים אקדמאים עדיפים על שקיעה מול הטלויזיה או על שיחות סרק סביב שולחן בבית הקפה המקומי. לימודים אקדמאים מפגישים את המבוגרים עם אנשים חדשים, ותתפלאו לדעת כמה מבני גיל הזהב לומדים במוסדות להשכלה גבוהה, ומוצאים אנשים בגילם לחברויות חדשות על בסיס תחום ההתעניינות המשותף שלהם.

כיצד להתכונן לקראת לימודי תואר בגיל השלישי

עם כל הרצון הטוב ללמוד בגיל זה יש להכיר גם במגבלות של הגיל בנושא זה, ולהיערך לקראתן. המגבלה העיקרית בגיל זה הוא קצב הלימודים, והיכולת להכיל מידע חדש, ולבוא במגע עם מצבים חדשים. מחקרים מראים כי לבני גיל הזהב, אין כל בעיה לפתור בעיות או לחשוב בהגיון ויש המצביעים על כך כי שני אלה משתכללים עם הגיל. אבל לעניין הקצב יש להיערך על ידי ארגון סביבת לימודים נעימה, הקצבת זמן רב לצרכי הלימודים גם במוסד האקדמי וגם בבית, לעסוק בכמות חומר שניתן להתמודד איתה בנינוחות, לשאול הרבה שאלות, לעשות הפסקות קצרות לאחר פרקי ריכוז מאומצים וכדומה.

ואחרון חביב: לימודי תואר בגיל הזהב מאטים את הירידה ביכולת הקוגניטיבית, ומעלים את הערכה העצמית ומעניקים משמעות חדשה לחיים.


המאמר נכתב בשיתוף עם ד"ר ברבר מומחה לגיל הזהב
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים