כרגע באתר
9
3
7
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

המדריך לרכב החשמלי

רכב חשמלי כולל סוללות ומנוע שנטען מרשת החשמל. במאמר הבא נסביר מה דרכי הטעינה הנפוצות, איזה סוגים של רכבים קיימים בישראל ומה היתרונות והחסרונות שלהם

24/01/2016

מהו הרכב החשמלי?

רכב חשמלי כולל סוללות ומנוע חשמלי, ולכן הוא מסוגל להיטען מרשת החשמל. שוק הרכב החשמלי בישראל גדל בצורה מהירה בזכות יתרונותיו הרבים , אך נהוג להבחין בהבדלים בין רכב טהור בעל סוללה קבועה, רכב בעל סוללה בת החלפה, רכב בעל מנוע עזר המופעל בדלק נוזלי וגנרטור לטעינה ורכב היברידי בעל הנעה משולבת. הבדלים אלו באים לידי ביטוי באופן הטעינה של הרכב ובמפרט הטכני שלו. להלן הסוגים הנפוצים של רכבים חשמליים:
• רכב תפעולי חשמלי משולב עם יכולת העמסה
• רכב תפעולי חשמלי מוגבה לנסיעת שטח
• רכב שטח חשמלי לדרכי עפר וכבישים משובשים
• רכב גולף לתפעול בסיסי של מפעלים ואולמות תצוגה
• אמבולנס חשמלי בשימוש בתי חולים ומוסדות ציבור
• אוטובוס חשמלי המסוגל להסיע כמות גדולה יחסית של נוסעים
• רכב תפעול תעשייתי להובלת משאות ומטענים כבדים

יתרונות הרכב החשמלי

יתרונות הרכב החשמלי
היתרונות של הרכב הם חיסכון בהוצאות ושמירה על איכות הסביבה. רוב הרכבים דורשים רק הוצאת היתר על פי תקנות שנקבעות במשרד התחבורה, אך תהליך הרישיון קצר משמעותית בהשוואה לרכבים פרטיים אחרים. החסרונות הם זמן נסיעה קצר יחסית והצורך בעמדת טעינה קרובה. חיסרון נוסף הוא פליטת קרינה אלקטרומגנטית מוגברת. עם זאת, הרכבים המשווקים בישראל הם כאלה שבהם הקרינה מותרת ולא מזיקה.

כיצד מטעינים את הרכב?

משרד התשתיות הלאומיות והממשלה מקדמים את הסבת התחבורה לחשמל. מטרת ההסבה היא לסייע ליצירת היצע רחב של רכבים מן הסוג הזה ולסייע לשמירה על איכות הסביבה. בין היתר מתייחסים במסגרת תקנות משרד התשתיות לעקרונות הטעינה הנכונים שאותם כדאי להכיר:

התקן טעינה ושיטת טעינה

מי שמתכנן להשתמש בסוג מסוים של רכבים תפעוליים צריך לדעת כיצד להטעין אותם. התקן טעינה יכול לשמש כיחידה פרטית או ביתית, יחידה בשימוש של גוף עסקי או יחידה למכירת שירותי טעינה.

אופן התחברות

יש להקפיד על הוראות היצרן על מנת להפעיל את הרכב בצורה נכונה ולהבטיח טעינה מלאה לאורך זמן. הוראות אלו מתייחסות בעיקר לאופן ההתחברות בין הרכב והתקן הטעינה. את הטעינה מבצעים תוך מתן מענה בטיחותי הולם ומקיף, בהתאם לתקנות ולתקינה המפורסמים על ידי משרד התשתיות.

התקנת התקן הטעינה

יש לבצע התקנה של התקן טעינה ייעודי על ידי חשמלאי בעל רישיון מתאים. החשמלאי נדרש לקבוע את יחידת הטעינה לקיר המבנה או לאפשר לה לעמוד באופן יציב וללא יכולת טלטול.

תחזוקה וטיפול ברכבים חשמליים

רוב התקלות הנפוצות ברכבים עם מנוע חשמלי קשורים לסוללה או לשיטת הטעינה. לא כדאי לפרק לבד את הסוללה או לנסות לפתור תקלות באופן עצמאי, אלא לפנות מוקדם ככל האפשר לאנשי המקצוע שעוסקים בתחום. בחלק מהדגמים ניתן גם לבצע טיפולים תקופתיים בתוך תקופת האחריות וכך לחסוך בהוצאות. הדבר החשוב הוא לוודא עמידה בתקנים הבטיחותיים ולא לשכוח להטעין את הרכב על פי הנחיות היצרן בלבד.
מלבד תקלות טעינה, בעיות נפוצות אחרות ברכבים תפעוליים עם מנגנון חשמלי עשויות להיות תקלות פיוזים, תקלות סטרטרים ותקלות תפעול. טיפול עקבי ואיכותי ברכב יבטיח שימוש מוצלח בו לאורך זמן, בעוד היעדר הקפדה על הוראות התחזוקה יגרמו נזקים בלתי הפיכים. תקלות פיוזים ברכב מעידות על תקלה חשמלית ותקלות סטרטרים נובעות מקצר במעגל החשמלי.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים