כרגע באתר
8
3
4
,
3
מודעות
כניסה לאזור האישי

סביבה ירוקה בשכונות מגורים

כיצד מגדירים סביבה ירוקה בשכונות מגורים, מהי המגמה כיום בבניה ופיתוח של שכונות מגורים ירוקות ואיך חשוב לעצב ולתכנן סביבת מגורים אידיאלית לדייריה?

12/07/2017

תנאים לסביבה ירוקה

תנאים לסביבה ירוקה
זה כבר הפך לסטנדרט בפרסומות המדמות אזורי מגורים חדשים בעיר: סביבת הבניין טובלת בפארק ירוק, ועל המדרכות נראים אנשים רבים צועדים או רוכבים באופניים. המציאות, כרגיל, מרשימה פחות מהדימוי שבתמונה. הפארק לעתים אינו אלא שורת עצים צעירים לצד חניון מלא מכוניות, והאנשים היחידים שנצפים ברחוב הם הנהגים הממהרים להגיע הביתה למזגן. אבל היום כל ילד שלא הרשו לו לצאת לשחק בחוץ כבר יודע – זה לא חייב להיות כך. שכונות מגורים יכולות וצריכות להיות ידידותיות יותר לסביבה וגם לאנשים.

חשוב להבין כי סביבה ירוקה אינה נוצרת רק על ידי פארקים וגני שעשועים, אלא קשורה לתכנון המרחב הציבורי, לרבות מדרכות, שבילי אופניים וכבישים. מחקרים הוכיחו כי חשיפה לזיהום אוויר והשמנה הם מהגורמים המובילים לתחלואה בקרב תושבי הערים. כבר שנים שבעיתונות, יחד עם עמותות כגון "אדם, טבע ודין" ופעילים סביבתיים כמו שי סילם, פועלים לשינוי סדר העדיפויות באזורים עירוניים והעדפת הולכי רגל ורוכבי אופניים על פני כלי רכב ממונעים. המודעות הציבורית לנושא עלתה מאוד, אך הדרך לשם עוד ארוכה.

עיצוב המרחב הציבורי

כצעד ראשוני שנועד ליצור סביבה ירוקה, יש להפחית את תנועת כלי הרכב בשכונה. הכל מתחיל בתכנון עירוני המקדם עירוב שימושים. בעשורים האחרונים נהוג בישראל להפריד בתכנון בין אזורי תעסוקה ומגורים. הדבר יצר תלות ברכבים פרטיים המזהמים את האוויר, מונעים הליכה ברגל, מבזבזים זמן בפקקים ומפקיעים נדל"ן יקר לטובת חניונים. בנוסף, נגישות התחבורה הציבורית צריכה להיות מקודמת כבר בשלבי התכנון. בישראל קודם בונים שכונות ליד כבישים מהירים, ורק אחר כך חושבים כיצד להתאים להן תחבורה ציבורית.

הקצאת אחוז מסוים של שטחים "ירוקים" לכל שכונה אינה מספיקה. יש ליצור ביניהם רצף ולהתאימם למרקם העירוני, במקום להקים אטרקציה שצריך להגיע אליה במיוחד. מיקום השטחים הירוקים יכול לעודד רבים ללכת ברגל, אילו היו מקשרים בין מוקדים שונים בעיר ומדירים מכוניות מסביבתם. מדשאות לצד כבישים רועשים, כמו אלו שנמצאות באזורים נרחבים בראשון לציון, מושכות רק מתעמלים המאזינים למוזיקה באוזניות. בנוסף, יש לסלול שבילי אופניים ולהרחיב את המדרכות בשכונות ישנות, גם על חשבון צמצום מספר הנתיבים בכביש.

תכנון סביבת המגורים

גרים בבניין גבוה? ייתכן שיכולתם להיות מאושרים יותר. מחקרים הוכיחו כי בנייה נמוכה (עד 5-4 קומות) מחזקת את תחושת הביטחון של התושבים, מעודדת קשר אישי בין השכנים ויוצרת תחושת שייכות לקהילה. אלה גורמים המשפיעים על מדדי איכות החיים והאושר של תושבי הערים. יש אירוניה מנחמת בכך ששכונות שנבנו בצורה זו הן בדרך כלל ישנות ומתגוררים בהן אנשים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות יותר, בעוד העשירים מסתגרים במגדליהם הגבוהים.

בתכנון סביבת המגורים חשוב להשתמש בצורה אופטימלית בצמחייה על מנת להצל ולקרר את הרחוב. מצד שני, רצוי להימנע משימוש בעצים המשירים פירות, וכך לחסוך את המשאבים הדרושים לניקיון המדרכה. בכלל, תכנון נכון של סביבת המגורים עשוי להפחית את הצורך בתחזוקה ובניקיון של הרחוב. לדוגמא, רכישת ספסלים חזקים המיועדים לישיבה של אדם אחד תמנע מוונדליסטים ומהומלסים להרוס אותם. לבסוף, חשוב להציב גם פחי מחזור: סביבה ירוקה אינה נמדדת רק ביחס לעצמה, אלא גם בתרומה ובהשפעה שיש לה על העולם.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים