כרגע באתר
9
6
7
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

חרדה חברתית אצל סטודנטים

תהליך ההפיכה לסטודנט הינו תהליך מורכב שטומן בחובו אתגרים אינספור עבור הסטודנט הטרי, ביניהם, המעבר לחיים עצמאיים בסביבה לא מוכרת והצורך ביצירת מערכת תמיכה חדשה.

12/09/2017

האתגרים עמם מתמודד סטודנט טרי

האתגרים עמם מתמודד סטודנט טרי
בישראל, מרבית הסטודנטים יהיו צעירים בגילאי ה-20 המוקדמים לחייהם, אשר סיימו שירות צבאי או שירות לאומי והשלב הבא הוא להתחיל בלימודים אקדמיים. האתגרים עמם מתמודד הסטודנט הטרי הם רבים וכוללים השתלבות בסביבה חדשה, היכרות עם מגוון רחב של אנשים, השתלבות במערכת אקדמית והחזרה לספסל הלימודים לאחר הפסקה של מספר שנים, התמודדות עם עצמאות כמעט מוחלטת אותה לא הכירו לפני וכמובן, האתגר הכלכלי שמלווה את מרבית הסטודנטים כיום.

השפעת האתגרים על הסטודנטים

כלל האתגרים והמכשולים שצוינו לעיל ואף נוספים, מלווים את מרבית הסטודנטים כיום וגובים מחיר מהסטודנטים. ההתמודדויות השונות שהסטודנטים נדרשים להן באות לידי ביטוי פעמים רבות במצבים נפשיים רעועים, דיכאונות, חרדות שמתפרצות בקרבם ועוד. לכן, יש חשיבות רבה לערנות הסביבה והמשפחה של הסטודנטים החדשים, בייחוד בתהליך ההתאקלמות של הסטודנט לחייו החדשים ולסביבתו החדשה.

קצת על חרדה חברתית

חרדה חברתית, המכונה גם פוביה ("פחד") חברתית היא למעשה סוג של חרדה שבאה לידי ביטוי בפחד ממצבים חברתיים או מביצוע פעולות מסוימות בפומבי, אל מול אנשים אחרים. פוביה זו עומדת בפני עצמה, במובדל מיתר סוגי החרדות הקיימים. סטודנטים רבים חווים התמודדות עם חרדה חברתית שכזו והדבר בא לידי ביטוי בכך שהם מבדילים את עצמם מהכלל, מבלים זמן רב לבד עד כדי כך שהחרדה פוגמת בחיי היום יום שלהם ובתפקוד שלהם במצבי החיים השונים.

סימפטומים של פוביה חברתית

הפוביה החברתית יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים, אותן חשוב להכיר על מנת להיות ערים לתופעות אלו בקרב חבריכם או בני משפחתכם. הפוביה עשויה לבוא לידי ביטוי בסימפטומים גופניים כמו למשל קצב לב מואץ, רעידות, הזעה, סחרחורות, עייפות, כאבי בטן, הסמקה מוגברת ואפילו קוצר נשימה. הסימפטומים עשויים להיות גם התנהגותיים ולבוא לידי ביטוי בהתבדלות, קיפאון במצבים חברתיים מסוימים וביישנות קיצונית.

דרכי טיפול שונות בחרדה חברתית

ישנן דרכים שונות לטפל בפוביה חברתית בקרב סטודנטים ובכלל. אחת מהן והנפוצה ביותר היא דרך של טיפול תרופתי. לרוב, רופא משפחה או פסיכולוג ימליץ על תרופות נוגדות דיכאון, אותן יש ליטול באופן רציף ויום יומי. לצד הטיפול התרופתי ולעיתים גם במקביל, ניתן לבחור בדרך של טיפול פסיכולוגי פרטני או אפילו קבוצתי, אשר במסגרת הפגישות יוכלו הסטודנטים לשתף מחוויות היום יום שלהם ולקבל הכוונה ועצה באשר למיגור החרדות בקרבם והפחתת השפעתן על חייהם.

ערבות הדדית - לשים לב לחבריכם

כאשר פוצחים במרוץ האקדמי לעיתים קשה מאד לשים לב לסביבה ולהיות קשובים לחברים או למשפחה, לאור העומס הלימודי הרב המוטל על כתפיו של הסטודנט. עם זאת, יש לגלות ערבות הדדית והתחשבות באחר, בייחוד בתקופה בה מתאקלמים לחיים החדשים ולשים לב לסימפטומים השונים המוזכרים לעיל. במידה ואתם מזהים את התופעות הללו בקרוב חבריכם לספסל הלימודים, הציעו אוזן קשבת וכתף תומכת והציעו עזרה ובמקרים קיצוניים, עדכנו את היועץ הלימודי או ההורים.

התמודדות נכונה תביא למיגור החרדה

כמו כל מצב של פוביה, השלב הראשון והחשוב ביותר הוא זיהוי החרדה ובהמשך, כמובן, ההתמודדות והטיפול הנכונים. לא כדאי להזניח או להתעלם ממצב כזה של פוביה חברתית שכן בטיפול נכון ומותאם, המצב יכול לחזור לקדמותו במהירות ותוכלו ליהנות מהחוויה הסטודנטיאלית המלאה וליהנות מהחברה החדשה.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים