כרגע באתר
6
3
7
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

הסבת אקדמאים להוראה

אקדמאים שמעוניינים לבצע הסבה בקריירה יכולים לבחור במסלול הוראה. במאמר הבא נסביר על מאפייני ההסבה ונשתמש במערכי שיעור לכיתות שונות על מנת להכיר את תפקידי המורה.

14/05/2018

שינוי קריירה

שינוי קריירה
בעלי תואר אקדמי בתחום מסוים עשויים לגלות בשלב כלשהו בחייהם שהם מעוניינים בקריירה אחרת לגמרי. את הקריירה החדשה הם יכולים לערוך בתחומים שונים אך לרוב נדרשת מהם הסבה. אחד מתחומי ההסבה המבוקשים של השנים האחרונות היא הוראה, ולכן מעניין להכיר את מאפייני המסלול ואת תפקידו של המורה.

מהי הסבה להוראה?

הסבה להוראה מתבצעת במסלול לימודים יחסית קצר שנמשך שנתיים וכולל בתוכו התמחות. ההסבה מתחום מסוים להוראה מאפשרת לנצל את הידע שכבר נצבר בתואר הראשון או השני, והיא מתייחסת בעיקר לתוספות שקשורות לתחום החינוך. את ההסבה ניתן לבצע מרוב התחומים האקדמיים ובמסלולי לימוד שונים שמפוזרים ברחבי הארץ.

היתרונות של הסבה להוראה

הסבה להוראה קורצת לאקדמאים שמעוניינים בתפקיד חדש שיסב להם סיפוק ואתגר. בנוסף, הסבה להוראה זוכה להצלחה בגלל ביקוש למורים. הביקוש משותף לבתי ספר בכל רחבי הארץ וגם לבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים. הביקוש מבטיח שכר מתגמל גם עבור מורים צעירים וקריירה משתלמת לטווח הקצר והארוך.

מה לומדים בהסבה להוראה?

הסבה להוראה עוסקת בכל תחומי החינוך ובעניינים שקשורים לפדגוגיה, משמעת ובחירת מערכי שיעור. במהלך ההסבה מתנסים אקדמאים בהעברת ובכתיבת מערכי שיעור לכיתות שונות. עם זאת, יש הבדל ביניהם כי הם צריכים להתאים לקהל היעד ולגיל של התלמידים.

בחירת מערכים

אלו השיקולים העיקריים שאליהם נחשפים אקדמאים בהסבה להוראה שנדרשים לבחור ולתכנן מערכי שיעור: תחום הלימודים, דרישות משרד החינוך, הידע של התלמידים, השכבה שבה נמצאת הכיתה וסוג השיעור – הוראה פרונטאלית או סדנה מעשית.

הבדלים בין מערכי שיעור

היכרות עם ההבדלים בין מערכי השיעור צריכה להיות חלק בלתי נפרד ממסלול ההסבה של אקדמאים. למרות שבדרך כלל מדובר באקדמאים שלא מכירים מקרוב את תחום החינוך וההוראה, ניתן ללמד אותם כיצד להכין זאת לכיתות שונות.

כיתה א'

מערכי שיעור לכיתה א' מביאים בחשבון שמדובר בתלמידים שנפגשים בפעם הראשונה בחייהם עם מערכת החינוך ובית הספר. כתוצאה מכך, המערכים נוטים להיות גמישים ולהתייחס להיבט מעשי יותר מאשר תאורטי.

כיתה ב'

בניסוח מערכי שיעור לכיתה ב' מתייחסים לניסיון של התלמידים עם כיתה א' אך מנסים להפוך את הידע שלהם לבעל ערך פדגוגי. זו הסיבה בגללה ניסוח נכון של מערכי שיעור לכיתה ב' דורש ניסיון מסוים ובעיקר השקעה של זמן ומשאבים. את האופן שבו כותבים זאת לכיתות האלה לומדים בשלבים המאוחרים של מסלולי הסבת אקדמאים להוראה.

כיתה ג'

מערכים לכיתה ג' שונים מאלו של כיתה א' ו-ב' כי הם כוללים נושאים רבים יותר. אלו מערכי שיעור שמיועדים לחובה ולזכות ובהם התלמידים מקבלים הזדמנות מצוינת להביא לידי ביטוי את הידע, הכישורים ותחומי העניין שלהם.

כיתה ד'-ו'

ילדים בכיתות ד'-ו' הם בעלי יכולת תפיסה והבנה שונה לגמרי מאשר ילדים בכיתות א'-ג'. היכולת הזו צריכה לקבל ביטוי בעת ניסוח מערכי השיעור ובחירת הפעילויות. כמו כן, יש להביא בחשבון את שיתוף הפעולה בין המורים שמלמדים נושאים מקצועיים.

מערכי שיעור לחטיבת ביניים ותיכון

הסבת אקדמאים להוראה בבית ספר יסודי שונה מהסבה להוראה בחטיבת ביניים ותיכון. את ההבדלים ניתן לראות בסוג ההכשרה, באופי מערכי השיעור וביחס לתלמידים.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים