כרגע באתר
6
4
7
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

הכרת המערכות ברכב לפני הגעה לטיפול במוסך

.

25/12/2013
מתחת למנוע הרכב נמצאת הליבה שלו- מכלוליו ומערכותיו השונות, המאפשרות את נסיעתו. שם – בהיחבא - נמצאים המנוע (לרבות, כמובן ראש המנוע), רצועת טיימינג, מערכת החשמל, מתלים, רדיאטור, מצבר, מערכת מיזוג האוויר, אלטרנטור, בלמים, מערכת ההצתה, משאבות השמן והדלק.

מתחת למנוע קיים "עולם" מלא של מרכיבים, חוטים, נוזלים, חיישנים, אשר הבנת הקשר שלהם ואופן פעולתם מחייבת לימוד וידע, המצויים אצל אנשי מקצוע. מאחר שכצפוי וכמשוער רוב הנהגים אינם בעלי מקצוע בתחום מכונאות וחשמלאות רכב ולרבים אין מושג כיצד הרכב פועל, על מנת לא להיקלע למצב של חוסר אונים מוחלט אם וכאשר חלה בו תקלה קטנה, רצוי ומומלץ. והניסיון מוכיח כי אף הכרחי ללמוד ולדעת מידע בסיסי נדרש וחיוני על אודות מכלולי הרכב ומערכותיו.

להלן, בתמצית, מידע בסיסי על אודות המרכיבים החיוניים ברכב:

מנוע

המנוע הוא סוג של מכונה הממירה אנרגיה לעבודה מכאנית. קיימים שני סוגים עיקריים של מנועים- בנזין ודיזל.בשנים האחרונות נכנסות לשימוש מכוניות המונעות בגז. האפשרות להמיר סוגי אנרגיות שונים כגון חום, חשמל או לחץ לאנרגיה מכאנית מאפשרת את נסיעת הרכב. ברכבים קיים מנוע בעירה פנימית הממיר את אנרגיית החום שנוצרת בעת שריפת הדלק לאנרגיה של לחץ שיוצרים גזי השריפה והם שמניעים את פעילות בוכנות המנוע שמאפשרות את פעילותו ואת תנועת הרכב.

מצבר

מצבר הוא מתקן המייצ חשמל בזרם ישר. המצבר מורכב מתאים חשמליים ( תאים אלקטרו כימיים או תאים וולטאיים) החשמל, הנדרש לצורת התנעת הרכב, יצירת מקור אור לפנסיו, להפעלת הרדיו ועוד, מופק באמצעות תהליך כימי.

רדיאטור

רדיאטור ברכב הוא חלק בלתי נפרד ממערכת הקירור שלו. תפקידו הוא למנוע התחממות יתר של המנוע. קיומו של רדיאטור תקין הוא תנאי הכרחי ליכולת לנוע עם הרכב מרחק גדול יותר מאשר קילומטרים אחדים בכלל ובקיץ בפרט.



אף שלא כל נהג הוא בהכרח מכונאי או מבין במכונאות- ודומה כי לא נסתכן בהשערה פרועה אם נשער כי רוב הנהגים ברכב אינם כאלה- היכרות הנהגים עת מערכות הרכב העיקריות מאפשרת להם תחזוקה נאותה יותר ועל ידי כך צמצום הפעולות הנדרשות כאשר מגיעים לטיפול במוסך.

תחזוקה נאותה חיונית לצורך שמירה על תקינות הרכב וכשירותו. מכאן נובע ההכרח להקפיד על קיום טיפולים תקופתיים, כמתחייב וכנדרש על פי הוראות יצרן, כפי שהן מובאות ומפורטות בספר המצורף לכל דגם חדש של רכב.

טיפול במוסך צריך להיעשות כל אימת שמזהים תקלה, קל וחומר כאשר נדלקת אחת הנורות האדומות, אשר אפילו תחילת הבהובה הוא סימן לתקלה באחת ממערכות הרכב, מה שאומר כי יש להגיע למוסך בתוך זמן קצר ביותר (עדיף לא לנסוע יותר מאשר קילומטרים בודדים כדי לא להחמיר את התקלה העלולה לגרום להשבתת הרכב בו במקום).

חשיבותם של חלפים מקוריים

ככלל, רצוי ומומלץ לבצע טיפולים תקופתיים, שבהם נדרשת החלפת חלקים מסוימים ברכב, במוסכים מורשים לטיפול בסוג הרכב שבבעלותכם וברשותכם. יש בכך כדי להבטיח כי במידה שנדרשת החלפת חלקים מסוימים ברכב בכלל ובמנועו בפרט יהיו אלה חלקים מקוריים בלבד של החברה. היכולת לוודא את מקור החלפים מהווה שיקול חשוב ביותר בבחירת המוסך או מרכז השירות שמטפל ברכבכם.

מוסך שאינו מורשה- קל וחומר מוסך שאינכם מכירים את בעליו ואין לכם כל מושג על אודותיו- עלול, חלילה, להעדיף את השיקול הכספי על השיקול הבטיחותי ולהתקין חלקים חלופיים אשר לא זה בלבד שאינם מקוריים אלא אינם תקינים.

על מנת לדאוג לתחזוקה שוטפת נאותה ונדרשת, אשר כוללת בעיקר בדיקה של מצב המים ברדיאטור וגובה מפלס השמן במנוע. כמות לא מספיקה של שני נוזלים חיוניים אלה או, חלילה, העדר אחד מהם מסכנת באופן ממשי, מוחשי ומידי לא רק את הרכב אלא גם את הנוהג בו ואת נוסעיו. אין לנסוע אף לא מטר אחד נוסף בהעדרו.

רובכם אינכם מכונאים, כמשוער

 רובכם אינכם מכונאים, כמשוער
הכרת מערכות הרכב מאפשרת לנהגים לאתר את הגורמים לתקלות מסוימות, אשר חלקן ניתנות לתיקון ללא צורך בהגעה למוסך. עם זאת- למי מכם שאין לו כל ידע על אודות מערכות הרכב, ברגע שאתם מקבלים אות וסימן (אדומים!) על תקלה ברכב, חשוב להביא אליו בכל מקצוע שעשוי לאבחן את סוג התקלה ומידת חומרתה ובהמשך, באופן טבעי ומתבקש, להביא את הרכב למוסך.

לקבלת מידע מקצועי נוסף- ניתן להיכנס למרכז שירות ח.ח יפו – מוסך פולקסווגן, סיאט בתל אביב, מורשה צ'מפיון מוטורס.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים